April 9, 2012

Gred SPM - 11% Markah Lulus Matematik Tambahan!

Markah Gred SPM Pemarkahan Sistem Pendidikan Malaysia. Adakah Ini Penanda Aras Markah Pemeriksa Dalam SPM?

1. Walaupun aku sudah sedia maklum tentang gred-gred ni, namun ini pertama kali aku melihat data selengkap ini..

2. Dulu Masa aku bodoh Matematik biasa (aku power Matematik tambahan ok), cikgu matematik aku cakap, 16% dah lulus dan sebenarnya ketika itu aku rasa macam sistem pendidikan Malaysia dikhianati.

3. Tapi aku tak boleh nak kata macam tu sangat, kerana sistem permarkahan yang aku kata mengkhianati sistem pendidikan ni lah yang menge "A2" kan English aku sekaligus aku dapat mohon pinjaman dari Syarikat Berkiatan Kerajaan (GLC).

4. Kalau betul lah data yang aku ambil dari berita semasa ni, ada sesuatu yang mampu kita kagumkan iaitu gred markah Pendidikan Islam, 94% baru boleh dapat A+ .

5. Kemungkinan besar soalan Pendidikan Islam untuk kali ni senang yang membawa maksud banyak soalan Akhlak, dimana pelajar dikehendaki memberi jawapan bedasarkan tahap akhlak mereka. haha

6. Matematik Tambahan (subjek yang aku power masa zaman sekolah tapi pernah sekali gagal) menjadi subjek paling senang lulus, 11% sahaja diperlukan untuk lulus Mat Tam.

7. Manakala Sains menjadi subjek paling senang dapat A+ iaitu pelajar hanya perlu mendapatkan markah sebanyak 60% sahaja.

8. Namun kita tidak tahu betulkah ini sistem gred untuk SPM 2011 dan gosip-gosip seperti ini memang sering timbul lebih-lebih lagi bila dekat pilihanraya kerana kerajaan sudah semestinya ingin telinga rakyat mendengar berita-berita gembira sahaja.

9. Apa pun kepada adik-adik SPM 2011, keputusan dah keluar dan kamu terima lah keputusan kamu itu dengan seaadanya kerana SPM pemula kepada kehidupan kamu.

10. Dengar sekarang dah ada PENTAKSIRAN BERASASKAN SEKOLAH (PBS) yang mana pelajar tidak berorientasikan peperiksaan semata-mata. Semoga PBS ini mampu melahirkan modal insan lebih berkesan.

*Sekolah mana lah yang terlepas kertas ni ke tangan berita semasa..

Teheeeeeee


14 comments:

  1. gred markah spm 2012?
    hehe xD

    ReplyDelete
  2. Klau aliran sastera gred x rendah ke?? Sastera susah jugak pe.... :(

    ReplyDelete
  3. Aliran sastera direndahkan jugak kan???? Katekan ye.... kesian kami... ingat sng ke... klau kls sastera ni x da mse depan bubarkan je kls ni.... pakse semue msok kls sains... yg bodoh pon masok kan jugak... :'(

    ReplyDelete
    Replies
    1. janganlah bersedih.. everybody are happen to be useful if they want.. smue org ade masa hadapan.

      Delete
    2. Ye terime kseh bnyk... :-)

      Delete
  4. 2012 pnya ada tak..????

    ReplyDelete
  5. salam......2012 punye ade x???

    ReplyDelete
  6. nak gred utk spm 2012 pnye.especially for add math..

    ReplyDelete

Komen-Komen akan ditapis bagi mematuhi Akta Keterangan (Pindaan) 2012. Kesopanan dan Kesusilaan anda amat dihargai.. Terima Kasih.. =)

Nuffnang

Terbaik Bulan Ini..

Nuffnang Poll 2.0